دوره مقدماتی معارف مهدویت در مدرسه علمیه الزهرا(س) زرین شهر برگزار گردید.
دوره مقدماتی معارف مهدویت با حضورپژوهشگران کریم زاده و سلیمیان از مرکز تخصصی مهدویت قم و جمع زیادی از طلاب این حوزه علمیه و اعضای کانون مهدویت درسالن اجتماعات مدرسه علمیه الزهرا(س) زرین شهر برگزار گردید.این دوره شامل چهل ساعت آموزشی بود که دو روز در هفته را به خود اختصاص داده بود..کتاب نگین آفرینش به عنوان متن درسی برای این دوره مقدماتی معارف مهدویت استفاده شد.این کتاب توسط دو نفراز پژوهشگران مرکز تخصصی مهدویت قم کریم زاده و سلیمیان تدریس شد.
. مؤلفان این اثر محمد امین بالا دستیان ، محمد مهدی حایری پور و مهدی یوسفیان هستند که مباحث را به گونه ای زیبا سامان داده اند. این کتاب در پانزده درس به مباحث مهم و اساسی مهدویت پرداخته و به عنوان مقدمه ای برای ورود به بحث های اساسی تر زمینه های خوبی را در مهدی آموزان فراهم می کند که با متن درس بعدی با عنوان درسنامه مهدویت تکمیل می گردد.
ابتدا کریم زاده به ضرورت طرح مباحث مهدویت پرداخت. ایشان بیان کرد: در هر بحثي پيش از پرداختن به مسائل آن، بايد به ضرورت و بايستگي آن توجه كرد، تا با انگيزة قوي و توان كافي وارد آن شد.
از اين رو در ابتدا چند پرسش را مطرح کرد:
1. آيا مباحث مهدويت، كاربردي است و يا صرفاً تئوري و حاشيهاي است؟
2. آيا بحث از مهدويت و مسائل آن نياز بشر امروز است و ميتواند به انتظارات او پاسخ دهد؟
3. اعتقاد به مهدويت چه تحولي در زندگي انسان مسلمان ايجاد ميكند؟ و …
موضوع موعود يا مصلح كل، نظريه و انديشه اي نيست كه در طول زمان در اذهان پديد آمده و براي تسكين دردها و ايدهاي براي دلداري مظلومان باشد. بلكه هويت شيعه است كه با توجه به آيات و روايات ميتوان به ضرورت آن پي برد. سلیمیان در خصوص ضرورت طرح مباحث مهدویت به ابعاد اعتقادی و اجتماعی و سیاسی و تاریخی و فرهنگی اشاره کرد .. پژوهشگر مرکز تخصصی مهدویت یادآورشد:
اعتقاد بنيان اصلي زندگي است؛ يعني، آنچه را كه انسان در ميدان عمل انجام ميدهد، بيترديد به ساختار اعتقادي او بر ميگردد. از اين رو اگر انسان داراي اعتقاد صحيح و مستحكم باشد، در صحنه عمل گرفتار لغزش و دو دلي نخواهد شد. مهمترين چيزي كه به اعتقاد درست شكل ميدهد، معرفت است.
با تحصيل معرفت ميتوان به اين نتيجه رسيد كه؛ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف تداومبخش امامت ائمه هدي علیهم السلام ميباشند، او واسطه فيض الهي، خاتمالاوصياء و مظهر رسول خدا است، امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف طريق معرفت به آفريدگار است؛ چنان كه در روايات، راه معرفت خدا و اوصاف او، شناخت اولياي خدا و امامان معصوم دانسته شده است. اينان مظهر اسماي الهياند و شناخت درست آنان، ميتواند طريق معرفت خدا باشد. سپس خاطر نشان کرد: بشر از روزي كه روي زمين قرار گرفت، پيوسته در آرزوي يك زندگي اجتماعي سعادت بخش بوده است. اگر اين خواسته امكان تحقق خارجي نداشت، هرگز چنين آرزو و اميدي در نهاد وي نقش نميبست؛ همان طور كه اگر غذا يا آبي نبود، تشنگي و گرسنگي هم نبود… .
مهدويت، فكر و انديشه اي است كه آثار اجتماعي فراواني دارد، مهمترين آنها، از بين بردن يأس و نااميدي از پيكره اجتماع است. مهدويت؛ يعني، اميدواري به آيندهاي روشن و پيامي رهاييبخش به بشر سرخورده و ستم ديده و اينكه روزي يك مرد الهي خواهد آمد و آنچه مردم بدان اميد دارند، تحقق خواهد بخشيد. وی از دیگر ابعاد به بعد سیاسی اشاره کرد و گفت:
نظريه مهدويت، يك انديشه جهاني است و اين انديشه براي جهان و اداره آن طرح و برنامه دارد.
از اين رو تنها برنامهاي كه ميتواند پاسخگوي بشر معاصر باشد، اين انديشه است، مهدويت در عرصة حكومت داراي اهداف بلند و ارزشي است، و حتي ميتواند اين فكر براي حكومت ديني، يك طرح راهبردي باشد.
اگر مهدويت به خوبي تبيين شود، حركتهاي اصلاحي در سراسر جهان جان ميگيرد، چنان كه انقلاب اسلامي ايران به عنوان زمينه و بستري مناسب براي انقلاب بزرگ امام مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف شكل گرفت.
سلیمیان ادامه داد: مهدويت در راستاي مسأله امامت و در امتداد نبوت و خاتميت است، از اين رو در مرحلهاي حساس از تاريخ آغاز شده و تا امروز ادامه يافته است و تا آخرين لحظة حيات دنيوي بشر نيز باقي خواهد بود. بنابراين چگونگي امامت از امام علي علیه السلام تا ولي عصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و عكسالعمل مسلمانان دربارة امامت (بطور عام) و مهدويت (بطور خاص) و نيز حوادث تاريخي در اين زمينه ميتواند از موضوعات مهم و حساس تاريخ اسلام به شمار آيد. مسأله مهدويت در طول تاريخ مطرح بوده است، روايات شيعه و سني مملو از بشارات پيامبر گرامي به آمدن حضرت مهدي عجل الله تعالی فرجه الشریف است. موعود باوري در طول حيات تاريخي اسلام منشأ آثار فراوان بوده است. وی در ادامه یادآور شد: يكي از وظايف ما مسلمانان، زمينه سازي و گسترش فرهنگ مهدويت و جلوگيري از تأخير در ظهور آن حضرت است. كار در بعد فرهنگي در عرصه مهدويت به چند محور نياز دارد: .1 تبيين استراتژي انتظار: بايد از تمام ظرفيتهاي موجود در جامعه استفاده كرد تا انتظار به معناي واقعي كلمه شكل بگيرد، در نتيجه راه از بيراهه شناخته شود و گرفتار انتظار منفي و ايستا نشويم. 2. آسيب شناسي: بايد تلاش كرد نقاط آسيبپذير را شناخت و سعي در حلّ اين آسيبها داشت: به عنوان نمونه، نبايد با طرح افراطي ملاقات با امام زمان علیه السلام، اساس مهدويت را در ملاقات خلاصه كرد، چرا كه با عدم تحقق ملاقات، عدهاي دچار يأس و نا اميدي ميشوند و … و يا به طرح يك طرفه قهر و غضب امام پرداخت.
همچنين بايستي مراقب باشيم، مفهوم انتظار، تحريف نشود و انديشههاي نادرست (مانند ظلم پذيري و …) در جامعه حاكم نگردد. 3. دشمن شناسي: دشمن از هر حربهاي استفاده مي كند تا جلوي رشد تفكر مهدويت را در جامعه اسلامي بگيرد و يا آن را تحريف كند. با توجه به آنچه گفته شد (ثمرات مهدويت و …)، اگر دشمن اين كار را نكند بايد تعجب كرد؛ زيرا ماهيت دشمني همين است! بايد كوشيد با شناخت صحيح مباحث مهدويت، جلوي هر گونه تخريب و تحريف در آن را گرفت. از دیگر مباحث مهم این دوره میتوان به موارد زیر اشاره کرد: 1- علایم ظهور 2- نشانه های ظهور 3- فرق بین علایم و نشانه ها 4- ضرورت طرح مباحث مهدویت 5- امام و کنیه و القاب و چگونگی ولادت حضرت 6- دوران پنهان زیستن حضرت 7- ولادتن حضرت تا شهادت امام حسن عسگری(ع) 8- حضرت در آینه روایات و آیات قرآن 9- حضرت در نگاه اهل سنت 10- غیبت حضرت و علل و عوامل آن 11- طول عمر حضرت 12- انتظار و وظایف منتظران در دوران غیبت 13- ظهور و اهداف حکومت جهانی حضرت 14-بحث رجعت 15- آسیب شناسی مهدویت
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)