در روایت آمده: «لو نبش لكم عن القبور لرأيتم ان اكثر موتاكم بالعين»
یعنی «اگر قبرها باز شود خواهید دید که بیشتر مردهها به خاطر چشمزخم است.»
با توجه به این روایت اثر چشمزخم باقی خواهد ماند حتی در خاک.
امام صادق (ع) میفرمایند: «إن العين لتدخل الرجل القبر ، والجمل القدر.»
یعنی «چشمزخم حق است، مرد را وارد قبر میکند و شتر را وارد دیگ میکند.»
در روایت دیگر آمده: «إن العين حق تستنزل الحالق.» یعنی «چشمزخم حق است و قله کوه را میکند.»
برخی بیماریها معلول چشمزخم است و درمانهای معمول در مورد این سنخ بیماریها کارساز نیست
یا کارایی پایین دارد. توصیهشده که شخص هرگاه چیزی ببیند نام خدا بر زبان بیاورد و ذکر و دعا
بگوید مثل ماشاالله گفتن تا چشم او اثر سوء بر دیگری نگذارد.
درمان چشمزخم
اولین درمان یک ذکر است، امام صادق (ع) میفرمایند: «چشمزخم حق است،
ایمن نیستی از چشم خودت بر خودت،
و نه از خودت بر دیگری، اگر ترسیدی که کسی (یا خودت) را چشمزخم بزنی، بگو
ما شاء الله لا قوة إلا بالله العلي العظيم، سه مرتبه.»
توجه شود که ذکر اشاره شده در این روایت کلمه «لا حول»
را ندارد و درست این است که دقیقاً مانند همین روایت ذکر خوانده شود.
چشمزخم مراحلی دارد، اول الطفات (توجه) است، دوم نگاه کردن است و سوم حرف زدن. اگر الطفات
و توجه به قلب سرایت کند به قلب و شخص آرزو کند که طرف مقابل مثلاً مالش یا سلامتیاش از بین برود،
این میشود حسد، ولی اگر نگاهش را تیز کند میشود چشم و وقتی تأثیر میکند که حرف بزند.
دومین درمان رقیه حسنین (ع) است، حضرت علی (ع) میفرمایند:
«پیامبر (ص) حسن (ع) و حسین (ع) را رقیه کردند،
أعيذكما بكلمات الله التامات وأسمائه الحسنى كلها عامة من شر السامة والهامة
ومن شر كل عين لامة ومن شر حاسد إذا حسد،
سپس پیامبر (ص) فرمودند حضرت ابراهیم (ع) به همین نحو اسماعیل (ع)
و اسحاق (ع) را تعویذ میکرد.»
امام صادق (ع) میفرمایند: «لا باس بالرقى من العين والحمى والضرس
وكل ذات هامة لها حمة إذا علم الرجل ما يقول
لا يدخل في رقيته وعوذته شيئا لا يعرفه.» یعنی «رقیه خواندن اشکالی ندارد، برای چشمزخم و تب و دنداندرد و
هر چیزی (حشره یا حیوانی) که زهر دارد، بهشرط آنکه مرد معنی آنچه را که میگوید بداند، چیزی که نمیداند
وارد رقیه و عوذه نکند.» شرطی که در این روایت ذکر شد ازآنجهت است که بسیاری از رقیهها به زبانهای
بیگانه و ناشناس (هندی یا عبری و …) است و ممکن است مطالب شرکآمیز داشته باشد.
در روایت آمده: «أصاب رجل لرجل بالعين ، فذكر ذلك لرسول الله (ص)
فقال رسول الله (ص) : التمسوا له من يرقيه.»
یعنی «کسی کس دیگر را چشم زد و این خبر را به پیامبر (ص)
رساندند و ایشان فرمودند کسی پیدا کنید که برایش رقیه بخواند.»
از این روایت چنین استفاده میشود که پیامبر (ص) میخواستند که رقیه خواندن بین مردم رواج پیدا کند.
سومین درمان حمد و معوذتین است، در روایت آمده:
«كان رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم إذا كسل أو اصابته
عين أو صداع بسط يديه فقرأ فاتحة الكتاب والمعوذتين ثم يمسح بهما وجهه فيذهب عنه ما كان يجد.» یعنی
«هرگاه پیامبر (ص) کسل میشدند یا چشمزخمی به او میرسید
یا دچار میگرن میشدند، دو دست خود را باز میکردند
و سوره حمد و معوذتین میخواندند سپس با دست صورتشان را مسح میکردند و مشکلشان برطرف میشد.»
در روایتی آمده: : «وسأله رجل عن العين؟ فقال : حق ، فإذا أصابك
ذلك فارفع كفيك حذاء وجهك واقرأ ( الحمد لله ) و
( قل هو الله أحد ) والمعوذتين ، وامسحهما على نواصيك فإنه نافع بإذن الله.»
یعنی «مردی درباره چشمزخم از امام رضا (ع) پرسید
و ایشان فرمودند حق است و باور کن، اگر چشمزخمی به تو رسید
دو دست خود را بالا ببر مقابل صورت خود و سوره حمد
و توحید و معوذتین را بخوان و روی پیشانی خود مسح کن، همانا نافع است به اذن خدای متعال.»
چهارمین درمان رقیه چشم است، از زراره نقلشده: «چهار مرتبه
بینی راست فوت کند و سه مرتبه بینی چپ، سپس
بگوید باسم الله لا بأس أذهب البأس رب الناس واشف أنت الشافي لا يكشف البأس إلا أنت.»
البته چون این روایت از مکارم الاخلاق است و سند ندارد خیلی قابلاعتماد نیست.
پنجمین درمان، در روایت آمده: «سوره حمد را بخواند و این را بنویسد
باسم الله أعيذ فلان بن فلانة بكلمات الله
التامات من شر خلق وذرأ وبرأ ومن كل عين ناظرة وأذن سامعة ولسان ناطق ، إن ربي على صراط مستقيم ،
ومن شر الشيطان وعمل الشيطان وخيله ورجله ، وقال يا بني لا تدخلوا
من باب واحد وادخلوا من أبواب متفرقة،
(و همراه خود داشته باشد).» این روایت هم از مکارم الاخلاق است.
ششمین درمان عوذه برای چشمزخم، «اللهم رب مطر حابس وحجر يابس وليل دامس ورطب ويابس
رد عين العين عليه في كيده ونحره وماله ، ﴿فارجع البصر هل ترى من فطور ،
ثم ارجع البصر كرتين ينقلب إليك البصر خاسئا وهو حسير﴾.»
هفتمین درمان، در روایت آمده: «بخوان و بنویس و آویزان کن (بر گردن یا دست)
سوره حمد و معوذتین و سوره توحید و آیتالکرسی
و اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت عليك توكلت وأنت رب العرش العظيم
لا حول ولا قوة إلا بالله العلي العظيم حسبي الله ونعم الوكيل ما شاء الله كان
وما لم يشأ لم يكن اشهد ان الله على كل شئ قدير وان الله قد احاط بكل
شئ علما واحصى كل شئ عددا اللهم انى اعوذ بك
من شر نفسي ومن شر كل دابة أنت اخذ بناصيتها ان ربى
على صراط مستقيم فان تولوا فقل حسبي الله لا إله إلا هو
عليه توكلت وهو رب العرش العظيم بسم الله رب عبس عابس وحبس
حابس وحجر يابس وماء فارس وشهاب قابس
من نفس نافس ومن عين العاين رددت عين العاين عليه وعلى احب
الناس إليه في كبده وكليته دم رقيق وشحم وسيق
وعظم دقيق ماله يليق بسم الله الرحمن الرحيم وكتبنا عليهم فيها
ان النفس بالنفس والعين بالعين والانف بالانف
والاذن بالاذن والسن بالسن والجروح قصاص وصلى الله على سيدنا محمد وآله وسلم تسليما.»
هشتمین درمان رقیه جبرئیل است، این عوذه را جبرئیل برای پیامبر (ص) خوانده:
«باسم الله أرقيك من كل شيء يؤذيك من حاسد وعين والله يشفيك»
بطور کلی بهتر است در انظار جلب توجه نکرد و همچنین معروف است که فیروزه
و یا اجسام آبی رنگ باعث رفع چشمزخم میشود.
فرم در حال بارگذاری ...
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)