آيا اجل شخصي كه خودكشي ميكند، خداوند از قبل تعيين كرده است؟ با توجه به آيه 11 سورة منافقون كه ميگويد: خدا هرگز اجل هيچ كس را از وقتش مؤخر نميكند؟
پاسخ :
ابتدا، كلمة اجل را ترجمه كرده; سپس به بيان پاسخ ميپردازيم.
راغب اصفهاني ميگويد: مدت مقرّرة زندگي انسان را اجل ميگويند; مثلاً گفته ميشود: اجلش فرا رسيد; يعني مرگش فرا رسيده است.(مفردات راغب، مادة اجل، ص 65، طبع اول، دارالقلم و دارالشامية.)
“تسمية اجل” به معناي “تعيين” آن است و چون عادت خود مردم بر اين است كه در معاملات و معاهدات، “أجل” را به معناي “مدت مقرّر” و يا “سر رسيد آن” ذكر ميكنند، خداي تعالي نيز در قرآن، اينگونه عمل كرده است و ظاهراً استعمال كلمة “أجل” در “تمام شدن مدت” اصلي و در “سررسيد” استعمال در معناي فرعي آن است.(ر. ك: الميزان، علامه طباطبايي، ج 7، ص 8ـ10، نشر اسماعيليان.)
و اساساً، اجل دو قسم است: اوّل: “أجلِ مُسمّيَ” يعني همان أجل محتوم و حتمي كه تغيير نميپذيرد; به همين جهت ميبينيم كه قرآن كريم در جاي ديگر كلمة “أجل” را به “عنده” مقيد كرده است “وَأَجَلٌ مُّسَمًّي عِندَه"(انعام،2) يعني اجل معين پيش اوست; چه اينكه آنچه نزد خدا باشد، باقي و ماندني است.(ر. ك: همان.)
دوم: “اجل غير مسمّي” يعني همان أجل غير معين و مبهم كه در صورت گرايش انسانها به ايمان و تقوا، قابل تغيير است و چه بسا تا وقت اجل معيّن به تأخير ميافتد; ولي أجل معيّن هرگز قابل تغيير نيست.
در روايت داريم كه حضرت امام صادق فرمود: “أجلي كه غير معين است يعني همان “وقتي” كه غير معين است و هرچه را كه خدا بخواهد، پيش ميآيد.
امّا “أجل مسمّي” همان أجلي است كه خداوند اگر بخواهد مقدرش كند، درهر شب قدر به مدت يك سال; يعني تا رسيدن شب قدر ديگر آن را نازل ميفرمايد. آنگاه، حضرت امام صادقفرمود: اين همان أجل و وقتي است كه خداوند تبارك و تعالي دربارهاش فرمود: “پس چون أجلشان رسد، نه ]ميتوانند[ ساعتي آن را پس اندازند و نه پيش."(اعراف،34).
اجل شخصي كه خودكشي ميكند، در علم الهي مشخص است; يعني خداوند ميداند كه او در چه زماني خواهد مرد; ولي اين اجل او اجل غير مسمّي است، چون اگر خودكشي نميكرد، ميتوانست بيشتر زنده بماند.
eporsesh.com
شما باید برای دیدن نظرات وارد سامانه شوید در حال حاضر وارد شده اید !
If you have no account yet, you can register now...
(It only takes a few seconds!)